Ultrabooks gaan strijd aan met Macbook Air

Fabrikant na fabrikant kondigde een eigen versie van de dunne laptop aan en dit jaar nog verschijnen er zestig nieuwe die de concurrentie met Apple’s Macbook Air moeten aangaan.

Intel onthulde het Ultrabook-concept vorig jaar mei op de Computex-beurs in Taipei. Op CES liet het chipbedrijf vooral de toekomst van de ultrabooks zien met onder andere touchscreen, spraakbesturing en bewegingsdetectie.

Eisen

Met de introductie van de term ultrabook stelde Intel een aantal eisen zodat niet elke fabrikant de benaming kan gebruiken voor zijn apparaat. Zo moeten ze dunner dan 21 millimeter zijn, een stevige behuizing hebben, minder dan 1,4 kilo wegen en een accuduur van 5 tot 8 uur bieden. Ondanks de eisen hebben de fabrikanten toch allemaal verschillende versies van de slanke laptops weten te produceren.

Nieuwe modellen

Onder meer Lenovo, Acer en Toshiba kondigden op de eerste dag van de beurs in Las Vegas nieuwe modellen aan. Acer maakte meteen indruk met de dunste onder de nieuwe ultrabooks: de Aspire S5.

De S5 is op z’n dikste punt 15 mm en valt verder vooral op door de manier waarop de aansluitpoorten beschikbaar zijn. Met een druk op de knop klapt een klepje aan de achterkant van het apparaat open en verschijnen diverse poorten.

Dell heeft met zijn ultrabook voor minder aansluitingen gekozen. De XPS 13 van het bedrijf met behuizing van koolstofvezel valt vooral op door het formaat. Door het gebruik van een zeer dunne schermrand past het 13-inch scherm in de behuizing van een normale 11-inch laptop. Dell noemt het dan ook “de meeste compacte ultrabook”.

Zoals elke ultrabook is de laptop met een maximale dikte van 19 mm dun en met 1,36 kg zit het onder Intels gewichtseis.

Prijskaartje

De meeste ultrabooks die op de elektronicabeurs gepresenteerd zijn hebben een prijskaartje van rond de 1000 dollar. Het is een wens van Intel om die prijs omlaag te zien gaan, maar of dat op korte termijn gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Karen Regis, marketingdirecteur van de ultrabook-afdeling, ziet een prijsverlaging op de korte termijn niet gebeuren. Volgens haar moet de kwaliteit van ultrabooks hoogwaardig blijven en wordt het daarom moeilijk voor bedrijven om goedkopere versies te produceren.

Goedkoper

Toch zijn er ook ultrabooks onder de 1000 dollar getoond tijdens CES. Zo brengt Samsung in februari een 13-inch versie uit die 849 euro kost. Het bedrijf maakt ook een 14-inch model met optische drive en een 15-inch model maakt ook deel uit van de ultrabooklijn. Samsung is de enige die een ultrabook maakt met de mogelijkheid om cd’s en dvd’s af te spelen. De 14-inch versie zal in Nederland niet uitkomen.

Ook fabrikant Toshiba toonde deze week een goedkopere ultrabook met een adviesprijs van 799 dollar. De Satellite heeft een 14-inch scherm en Ivy Bridge-processors. De dikte is 19 millimeter wat vergeleken met anderen wat aan de dikke kant is.

Toekomst

Intel heeft zich op de Consumer Electronics Show in Las Vegas vooral op de volgende generatie ultrabooks gefocust. Het demonstreerde een reeks nieuwe technologieën voor de nieuwe dunne laptops. Zo moeten ultrabooks met touchscreen in de toekomst de norm worden.

Volgens Intel willen gebruikers echter niet de mogelijkheden van een toetsenbord verliezen en dus toonde Intel hybride conceptmodellen: ultrabooks met touchscreen als aanvulling op het toetsenbord.

Prototype

De meest opvallende prototype was de Nikiski. De ultrabook met glazen touchpad transformeert naar een transparante touchscreen zodra de laptop gesloten is. Zo kunnen gebruikers e-mails, agenda en opengelaten browsers raadplegen.

Naast touch werd er door Intel ook een tipje van de sluier opgelicht op het gebied van stembediening en bewegingsdetectie.

De meeste dunne laptops op de beurs waren voorzien van een 13 inch-scherm, maar dat gaat de komende tijd veranderen. Volgens Edwin Peters, consumer manager van Benelux Intel, zullen we meer 14 en 15-inch schermen zien. Ook worden de ultrabooks sneller. Dit jaar zullen de apparaten een nieuwe stimulans krijgen met de zuinige derde generatie Intel Core-processors met de naam Ivy bridge.

Marketing

Om ervoor te zorgen dat ultrabooks in 2012 ook daadwerkelijk een succes gaan worden bereidt Intel op dit moment een enorme marketingcampagne voor. De campagne, die in april van start gaat, wordt de grootste marketingpush sinds de reclamecampagne voor het Centrino-platform in 2003. Vorig jaar werd al bekend dat het bedrjf 300 miljoen dollar investeert in een speciaal opgericht fonds voor de laptop.

Of de ultrabook een succes wordt moet nog blijken, maar Intel is in ieder geval niet bang dat het concept zal floppen. “Je ziet dat iedereen het ondersteunt”, zegt Peters, “Alle merken komen met ultrabooks. We investeren veel in de markt om de ultrabook op de juiste manier te positioneren. We moeten iedereen duidelijk maken wat het voordeel van een ultrabook is.”